reklama

Dilemy

Ráno sa budím s pocitom zbytočnosti. Počítam premárnené minúty, dávam si za vinu všetky hriechy sveta, mám stiahnutý žalúdok a depresiu. Nemôžem nájsť kľúče, manikúrové nožničky a zmysel života. Večer na ceste za Trnavou, ktorú z jednej strany lemujú stromy a z druhej zelená rúra, skladám chválospev na život. Buty spievajú ...nikdy nebude konec... , pred domom žena fotí muža v náručí s bábätkom, zelené polia a obľúbená farba zapadajúceho slnka. Tak žiť či nežiť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (66)

Dilema prvá: žiť či nežiť
Chceli ste niekedy zomrieť? Mala som osemnásť, v šuflíku päť oznámení o neprijatí na vysokú školu, nešťastne zaľúbená do spolužiaka zo strednej. Predstava ukončenia života skokom z okna detskej stroskotala na fakte, že moja izba je na prvom poschodí rodinného domu. Keď mi došlo, že pud sebazáchovy mám silnejší ako chuť zomrieť, cítila som sa ešte viac neschopná. Tajne som dúfala, že ma dobrosrdečne zabije niekto iný. A tak som na chvíľu stratila strach. Odvtedy viem, že ľudia sa nezabíjajú, lebo nechcú žiť, ale preto, že veľmi žiť chcú. Ale to, v čom sa topia, nepovažujú za život.
To bolo pred ôsmimi rokmi. Ešte stále žijem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dilema druhá: patriť či nepatriť
V lete dvetisícdva som na verande bieleho domčeka v lese v New Jersey riešila dilemu odovzdania svojej slobody v prospech partnerského vzťahu. Vyhrala láska nad nechuťou byť frajerkou. Bol to zatiaľ najdlhší vzťah môjho života.
V menšom alebo väčšom rozsahu riešim túto dilemu vždy, keď mám niekoho prvýkrát chytiť za ruku, a tým verejne demonštrovať citovú spriaznenosť. V hĺbke duše vidím svoju budúcnosť v podobe éterickej múzy, ktorá pláva vzťahmi, zažíva len vrcholy zamilovanosti a bolestné pády a v týchto výkyvoch píše úžasné básne a iné umelecké diela. V mysliach milencov a lások zanecháva nikdy nehynúci obraz kriviek svojho tela spiaceho na bielej plachte a nakoniec umiera sama, za ruku ju drží jediný syn – samozrejme nemanželský.
Dilema druhá sa začala riešiť 10.novembra 2005 okolo pol dvanástej v noci na zástavke metra Woodgreen. Samovoľne zaniká.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dilema tretia: pracovná
Opísaná v delfínovom článku, piaty odsek.

Dilema štvrtá: bohém alebo žienka usporiadaná
Asi nie som bohém. Málo pijem, lebo sa bojím, že budem vracať. Aj keď vracať viem úplne profesionálne. Len nemám rada, keď sa párty pre mňa končí predčasne ako na Bažantovi na Mlynoch, kde ma po dvoch hodinách zábavy taxík unášal smerom k záchodovej mise. Ale baví ma zaspať u kamarátov na gauči po neplánovanej stredotýždňovej párty, zobudiť sa s „permanentným mejkapom“ a nemusieť ísť do práce. Baví ma zložiť si deň z príjemných chvíľ, keď prší nevýjsť z postele, chodiť na červené víno v pohároch na stopke a diskutovať o podstate života, ráno sa zobudiť a čítať knižku pri káve, prehodiť si cez plecia ľahkú šatku ako Francúzska pri večernom predstavení v open air kine a tváriť sa bohémsky. Vzápätí si však uvedomím, že chcem usporiadať svoj lifestyle, že potrebujem režim, pohyb, upratať a vyprať, že milujem večery zakutané pod dekou viac ako stoličky v krčme. Že všetko má svoj význam. Aj kelímkové pivo a tancovanie naboso na letnom festivale, aj budík o 7:30.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dilema piata: krv alebo mlieko
Telo ma každomesačne trestá za nevyužitú plodnosť. Mám podložené kríže a termofor na brušku. Prvá kvapka krvi je ako pečiatka Slobodná bez záväzkov, dáva možnosť kedykoľvek sa zbaliť a zmiznúť. Po dni s Lenkou a Luckou a ich zväčšujúcimi sa bruškami rozmýšľam o výmene deviatich krvácaní za jeden pôrod a produkciu materského mlieka. Kamka mi veští, že budem mať syna. Dávam mu meno Matúš a striedavo sa cítim ako matka a ako dieťa.

Dilema šiesta: individualita alebo lojálny člen komunity
Zvádzam boj medzi životnou potrebou niekam patriť a odporom ku komunitám a organizáciam. Sklamali ma všetky, Katolíckou cirkvou počínajúc, cez Elsu, OSN... Sklamali ma, pretože som nadmieru kritická k ideologickým prešlapom, nadmieru naivná a nadmieru tolerantná k rôznosti. Komunity výrazne ovplyvňujú myslenie slabších jedincov, vedú ku konformite, zabíjajú individualitu. Ale pritom to je úplne samozrejmé, že chceme zapadnúť do skupiny ľudí s rovnakými myšlienkami, že preberáme názory svojho najbližšieho okolia, že uprostred ľudstva ani neexistuje čistá, neovplyvniteľná individualita. A ja vlastne chcem tiež niekam patriť a byť úplne lojálna voči svojmu spoločenstvu. Nemusieť nikdy ospravedlňovať zcestné kroky nelogickými argumentami. Nefanaticky veriť tomu, za čím stojím a pritom sa dokázať pozerať na veci objektívne.
Som idealista. Som naivná. Som odsúdená na večné tápanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dilema siedma: odhaľovať alebo skrývať
„Mirka, ty si duševný exhibicionista!“, napísal mi nick Chandler. Ani sa nesnažím tajiť svoju úchylku a jeho konštatovanie beriem ako kompliment. Neviem nič skrývať, neutajím radosť ani smútok. A tak všetko kladiem na stôl na veľkých táckach a nezostávajú mi žiadne zadné vrátka. Koľko ešte môžem zo seba dať? Koľko môžete dať, prezradiť, ako veľmi sa môžete obnažiť, aby to nechladilo? Aký bude koniec dôkladnej pitvy mojej osobnosti? Koľko priznaní mi ľudia dokážu odpustiť? Alebo ma budú mať viac radi, keď si niektoré veci nechám pre seba? Je úprimnosť spôsob ako sa zachrániť alebo cesta do pozemského pekla?
Ževraj som duševný exibicionista. Predurčený odhaľovať kým mu duša zimou nezmodrá.

Zajtra sa zobudím do iného dňa. Bez depresie nájdem manikúrové nožničky pri zrkadle a kľúče na poličke. Pri umývaní vlasov sa zamyslím, či krátke alebo dlhé, v obchode sa budem rozhodovať medzi plnotučným a nízkotučným mliekom. Nakoniec s polodlhými vlasmi uložím do košíka polotučné mlieko, z mini rádia pri pokladni sa ozve It seems like I should be getting somewhere, somehow I neither here nor there*.

* Runaway Train, Soul Asylum

Mirka Gúčiková

Mirka Gúčiková

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu